Σημαντικά έσοδα μπορεί να αποφέρει μελλοντικά στον ΟΣΕ η τουριστική αξιοποίηση γραμμών που έχουν τεθεί εκτός δικτύου επειδή η εκμετάλλευσή τους δεν ήταν οικονομικά συμφέρουσα.
Το ενδιαφέρον που εκδηλώνεται από το κοινό για το τρενάκι του Πηλίου, τη γραμμή που συνδέει το Κατάκολο με την Ολυμπία, για τη διαδρομή του οδοντωτού από το Διακοφτό στα Καλάβρυτα, αλλά και για το τρενάκι της κοιλάδας του Νέστου, δηλαδή για τις μόνες τουριστικές γραμμές που λειτουργούν στη χώρα, επιβεβαιώνει ότι πρόκειται για έναν ανεκμετάλλευτο πόρο που οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι μπορούν να αξιοποιήσουν όπως κάνουν εδώ και πολλά χρόνια ομοειδείς εταιρείες σε άλλες χώρες της Ευρώπης, και όχι μόνο.
Μάλιστα, με δεδομένο ότι την τελευταία διετία στο πλαίσιο αναδιοργάνωσης του ομίλου ΟΣΕ δεκάδες χιλιόμετρα δικτύου εγκαταλείφθηκαν, η ανάγκη αξιοποίησής τους προβάλλει περισσότερο επιτακτική από ποτέ.
Το δίκτυο της Πελοποννήσου
Στο δίκτυο του ΟΣΕ ανά την Ελλάδα υπάρχουν τμήματα τα οποία μπορούν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον για τη δημιουργία τουριστικών διαδρομών, επισημαίνουν όσοι έχουν ασχοληθεί με το θέμα.
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στη γραμμή Αθηνών - Κορίνθου - Άργους - Ναυπλίου, η οποία εγκαταλείφθηκε καθώς κρίθηκε ζημιογόνος για πλήρη εκμετάλλευση λίγους μόλις μήνες μετά την ολοκλήρωση των έργων ανακαίνισής της.
Το ζήτημα της αξιοποίησής της έφερε προσφάτως και στη Βουλή ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Στάθης Παναγούλης, ο οποίος σε ερώτηση για το θέμα επισημαίνει ότι «η γραμμή Αθηνών - Κορίνθου - Άργους - Ναυπλίου παρουσιάζει τεράστιο τουριστικό ενδιαφέρον, καθώς στην περιοχή αυτή ενυπάρχουν μοναδικά μνημεία αρχαιολογικού ενδιαφέροντος (Μυκήνες, Τίρυνθα, Ακρόπολης Άργους, Επίδαυρος), τα οποία ετησίως προσελκύουν το ενδιαφέρον εκατομμυρίων Ελλήνων και ξένων τουριστών».
Πέραν όμως της συγκεκριμένης γραμμής, ολόκληρο το σιδηροδρομικό δίκτυο της Πελοποννήσου εκτιμάται ότι θα μπορούσε να λειτουργήσει ως τουριστική γραμμή.
Σύμφωνα με σχέδιο που έχει εκπονήσει ο Σύνδεσμος Φίλων του Σιδηροδρόμου, οι επισκέπτες της περιοχής θα μπορούσαν να κάνουν τον γύρο της Πελοποννήσου χρησιμοποιώντας το τρένο.
Μάλιστα, υπολογίζεται ότι θα μπορούσε ένα τουριστικό τρένο, το οποίο θα διέρχεται ολόκληρη την περιοχή, να αποτελέσει καλή πρόταση για τους τουρίστες που φτάνουν με κρουαζιερόπλοια στο Κατάκολο, αυξάνοντας τη διάρκεια παραμονής τους στη χώρα μας.
Αν ληφθεί μάλιστα υπόψη ότι το μεγαλύτερο τμήμα της σιδηροδρομικής υποδομής της Πελοποννήσου βρίσκεται εκτός λειτουργίας, η τουριστική αξιοποίησή του θα μπορούσε να αποφέρει έσοδα στον ΟΣΕ αλλά και στις τοπικές κοινωνίες, αφού σε διαφορετική περίπτωση κινδυνεύει με απαξίωση και εγκατάλειψη.
Η γραμμή των Τεμπών
Στην περιοχή της Θεσσαλίας επίσης υπάρχουν σημαντικά τμήματα σιδηροδρομικής υποδομής που μπορούν να αξιοποιηθούν τουριστικά. Μεταξύ άλλων από τον Σύλλογο Φίλων Σιδηροδρόμου προτείνονται η διατήρηση και η αξιοποίηση της πολιτιστικής, σιδηροδρομικής και βιομηχανικής κληρονομιάς της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής Πλαταμώνα και η αναβάθμισή της σε μουσειακό - τουριστικό κέντρο για την ιστορία και την τεχνολογία των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Στο πλαίσιο αυτό σημειώνεται πως θα μπορούσε να αξιοποιηθεί το σύνολο των παλαιών χαράξεων στη γραμμή Θεσσαλονίκη - Λάρισα, δηλαδή τα τμήματα Αιγίνιο - Κορινός, Παντελεήμονας - Πλαταμώνας - Νέοι Πόροι και Ραψάνη - Ευαγγελισμός.
Το τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής που διέρχεται τα Τέμπη σταμάτησε να λειτουργεί ήδη από το 2004 καθώς κατασκευάστηκε σύγχρονη διπλή γραμμή. Η παλιά γραμμή έχει κριθεί διατηρητέα με υπουργική απόφαση και πολλοί φορείς της περιοχής ζητούν την επαναλειτουργία της καθώς πρόκειται για γραμμή που διέρχεται περιοχή εξαιρετικής φυσικής ομορφιάς.
Αξίζει, τέλος, να σημειώσουμε ότι η εκμετάλλευση τμημάτων της σιδηροδρομικής γραμμής για τη δημιουργία τουριστικών διαδρομών εκτιμάται ότι μπορεί να προσελκύσει έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον, καθώς διεθνώς ο θεματικός τουρισμός αποκτά όλο και περισσότερους οπαδούς.
Το δίκτυο της Πελοποννήσου
Στο δίκτυο του ΟΣΕ ανά την Ελλάδα υπάρχουν τμήματα τα οποία μπορούν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον για τη δημιουργία τουριστικών διαδρομών, επισημαίνουν όσοι έχουν ασχοληθεί με το θέμα.
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στη γραμμή Αθηνών - Κορίνθου - Άργους - Ναυπλίου, η οποία εγκαταλείφθηκε καθώς κρίθηκε ζημιογόνος για πλήρη εκμετάλλευση λίγους μόλις μήνες μετά την ολοκλήρωση των έργων ανακαίνισής της.
Το ζήτημα της αξιοποίησής της έφερε προσφάτως και στη Βουλή ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Στάθης Παναγούλης, ο οποίος σε ερώτηση για το θέμα επισημαίνει ότι «η γραμμή Αθηνών - Κορίνθου - Άργους - Ναυπλίου παρουσιάζει τεράστιο τουριστικό ενδιαφέρον, καθώς στην περιοχή αυτή ενυπάρχουν μοναδικά μνημεία αρχαιολογικού ενδιαφέροντος (Μυκήνες, Τίρυνθα, Ακρόπολης Άργους, Επίδαυρος), τα οποία ετησίως προσελκύουν το ενδιαφέρον εκατομμυρίων Ελλήνων και ξένων τουριστών».
Πέραν όμως της συγκεκριμένης γραμμής, ολόκληρο το σιδηροδρομικό δίκτυο της Πελοποννήσου εκτιμάται ότι θα μπορούσε να λειτουργήσει ως τουριστική γραμμή.
Σύμφωνα με σχέδιο που έχει εκπονήσει ο Σύνδεσμος Φίλων του Σιδηροδρόμου, οι επισκέπτες της περιοχής θα μπορούσαν να κάνουν τον γύρο της Πελοποννήσου χρησιμοποιώντας το τρένο.
Μάλιστα, υπολογίζεται ότι θα μπορούσε ένα τουριστικό τρένο, το οποίο θα διέρχεται ολόκληρη την περιοχή, να αποτελέσει καλή πρόταση για τους τουρίστες που φτάνουν με κρουαζιερόπλοια στο Κατάκολο, αυξάνοντας τη διάρκεια παραμονής τους στη χώρα μας.
Αν ληφθεί μάλιστα υπόψη ότι το μεγαλύτερο τμήμα της σιδηροδρομικής υποδομής της Πελοποννήσου βρίσκεται εκτός λειτουργίας, η τουριστική αξιοποίησή του θα μπορούσε να αποφέρει έσοδα στον ΟΣΕ αλλά και στις τοπικές κοινωνίες, αφού σε διαφορετική περίπτωση κινδυνεύει με απαξίωση και εγκατάλειψη.
Η γραμμή των Τεμπών
Στην περιοχή της Θεσσαλίας επίσης υπάρχουν σημαντικά τμήματα σιδηροδρομικής υποδομής που μπορούν να αξιοποιηθούν τουριστικά. Μεταξύ άλλων από τον Σύλλογο Φίλων Σιδηροδρόμου προτείνονται η διατήρηση και η αξιοποίηση της πολιτιστικής, σιδηροδρομικής και βιομηχανικής κληρονομιάς της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής Πλαταμώνα και η αναβάθμισή της σε μουσειακό - τουριστικό κέντρο για την ιστορία και την τεχνολογία των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Στο πλαίσιο αυτό σημειώνεται πως θα μπορούσε να αξιοποιηθεί το σύνολο των παλαιών χαράξεων στη γραμμή Θεσσαλονίκη - Λάρισα, δηλαδή τα τμήματα Αιγίνιο - Κορινός, Παντελεήμονας - Πλαταμώνας - Νέοι Πόροι και Ραψάνη - Ευαγγελισμός.
Το τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής που διέρχεται τα Τέμπη σταμάτησε να λειτουργεί ήδη από το 2004 καθώς κατασκευάστηκε σύγχρονη διπλή γραμμή. Η παλιά γραμμή έχει κριθεί διατηρητέα με υπουργική απόφαση και πολλοί φορείς της περιοχής ζητούν την επαναλειτουργία της καθώς πρόκειται για γραμμή που διέρχεται περιοχή εξαιρετικής φυσικής ομορφιάς.
Αξίζει, τέλος, να σημειώσουμε ότι η εκμετάλλευση τμημάτων της σιδηροδρομικής γραμμής για τη δημιουργία τουριστικών διαδρομών εκτιμάται ότι μπορεί να προσελκύσει έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον, καθώς διεθνώς ο θεματικός τουρισμός αποκτά όλο και περισσότερους οπαδούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου