Τρίτη 11 Σεπτεμβρίου 2012

Συνέντευξη του Λιτοχωρίτη μαθητή Χάρη Τσαμπασίδη στην εξαιρετική δημοσιογράφο Ελίνα Διαμαντοπούλου

A beautiful mind

Λίγες μέρες πριν αναχωρήσει για το Trinity College του Cambridge, εκεί όπου θα φοιτήσει για τα επόμενα χρόνια ο Χάρης Τσαμπασίδης κάνει μία αναδρομή στην έντονη προσπάθεια των τελευταίων ετών, βλέποντας μπροστά του το καινούριο «ταξίδι» που τώρα ξεκινά. Ο μαθητής από το Λιτόχωρο, η «μαθηματική διάνυα», όπως είναι γνωστός στο πανελλήνιο, μιας και τα φώτα της δημοσιότητας στράφηκαν πάνω του όταν έγιναν γνωστές οι ικανότητές και οι διακρίσεις του στα μαθηματικά, ετοιμάζει βαλίτσες για ένα από τα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου. Το πανεπιστήμιο από το οποίο αποφοίτησαν ο Νεύτωνας, ο Στίβεν Χόκινγ αλλά και επτά νομπελίστες, εκ των οποίων ο ένας υπήρξε συνεργάτης του Αϊνστάιν.

Στα μάτια του αλλά και στις ικανότητές του αντικατοπτρίζεται η άλλη Ελλάδα. Αυτή που θα φροντίσει να διαφημίσει στο εξωτερικό. Είναι η Ελλάδα της έντονης προσπάθειας και της σταθερής θέλησης που συμβάλει διαχρονικά στην εξέλιξη της έρευνας και την πρόοδο των επιστημών. Είναι η Ελλάδα που θα εξάγει ακόμη ένα ξεχωριστό μυαλό στο εξωτερικό…


Έφτασες στην, πολυπόθητη για σένα, πύλη του πανεπιστήμιου Cambridge. Κοιτώντας πίσω τι θυμάσαι έντονα από τη διαδρομή;


Οποιοδήποτε τέτοιο εγχείρημα θα είναι οπωσδήποτε τέτοιες δυσκολίες. Φυσικά ήθελε έντονη προσπάθεια και σταθερή θέληση γιατί μπορεί να μην πηγαίνουν κάποιες φορές, τα πράγματα, όπως τα θέλεις. Πρόκειται για διαδρομή ετών, οπότε είχε και δυσκολίες και σκαμπανεβάσματα αλλά είχε και πολλές στιγμές οι οποίες με έκαναν να λέω ότι άξιζε. Η διαδρομή αυτή με βοήθησε να καθορίσω και να καταλάβω τον εαυτό μου και τα «θέλω» μου.


Τι είναι τελικά τα «μαθηματικά»;



Μαθηματικά είναι το να σκέφτεται κανείς με οργανωμένο τρόπο, να μπορεί να οργανώνει τη σκέψη του, να βγάζει σωστά συμπεράσματα και να μπορεί να βλέπει από πολλές πλευρές και οπτικές, το ίδιο πράγμα. Αυτά είναι και τα βασικά χαρακτηριστικά που χρειάζεται κάποιος για να επιτύχει στον τομέα των μαθηματικών. Και βέβαια μαθηματικά σημαίνει να μην παγιδεύεται κάποιος μόνο στη δική του οπτική για ένα οποιοδήποτε ζήτημα αλλά να χρησιμοποιεί πολλές περισσότερες.




Υπάρχουν δύσκολες μαθηματικές ασκήσεις για σένα;


Κάθε δύσκολη άσκηση είναι για μένα μία πρόκληση. Κάθε τι καινούριο χρειάζεται εξοικείωση και οπωσδήποτε αποτελεί πρόκληση.


Ήθελες πάντα να σπουδάσεις μαθηματικά;


Όταν ήμουνα μικρός μάλλον περισσότερο ως χόμπι το έβλεπα. Έπρεπε να περάσουν πολλά χρόνια για να ωριμάσει καλύτερα ο σκοπός και το τι ακριβώς θέλω να κάνω στη ζωή μου. Το γεγονός ότι επέλεξα να κάνω αίτηση στο Cambridge, πέρυσι το φθινόπωρο, πρόεκυψε από το γεγονός ότι κατάλαβα ότι υπάρχουν πολλά καλά πανεπιστήμια στο εξωτερικό και γι’ αυτό και το επέλεξα. Το συγκεκριμένο πανεπιστήμιο, για τα καθαρά μαθηματικά, είναι το καλύτερο. Πλέον για μένα τα μαθηματικά είναι τρόπος ζωής.


Και μετά τι;

Ακόμη δεν μπορώ να πω ότι έχω κατασταλάξει. Αυτό που με ενδιαφέρει είναι η έρευνα. Προσανατολίζομαι στην ακαδημαϊκή καριέρα.



Προφανώς θα παραμείνεις στο εξωτερικό για πολλά χρόνια;



Όπως όλα δείχνουν ναι. Μακάρι σε κάποια χρόνια να είμαι σε θέση να επιστρέψω εδώ και να μπορώ να βοηθήσω στον τομέα μου. Ελπίζω να έχει βελτιωθεί η κατάσταση και στην Ελλάδα και στα πανεπιστήμια της χώρας και να μπορώ να δουλέψω σε κάτι που ενδεχομένως θα έκανα στην Αγγλία ή στην Αμερική.



Πολλές φορές, όταν κάποιο παιδί ξεχωρίζει, για παράδειγμα εσύ που από την αρχή διαπιστώθηκε η ικανότητά σου στα μαθηματικά, μπαίνει σε ένα μοναχικό μονοπάτι προσπάθειας και ενδεχομένως απομάκρυνσης από τους συνομηλίκους του. Σου συνέβη;



Η αλήθεια είναι ότι κάποιες φορές το αισθάνθηκα χωρίς όμως να με επηρεάσει πολύ. Δε στερήθηκα τις παρέες όμως….



Δεν πιστεύω να σε… απασχολούν και στον ελεύθερο χρόνο σου τα μαθηματικά;



Όχι βέβαια. Έχω και άλλα ενδιαφέροντα όπως είναι το σκάκι. Επίσης μου αρέσει πολύ η ιστορία και ειδικά η ιστορία των επιστημών. Επίσης διαβάζω λογοτεχνία. Δυστυχώς το τελευταίο διάστημα λόγω της προετοιμασίας μου για το Cambridge, δεν είχα ελεύθερο χρόνο να αθληθώ.


Μιας και είσαι ειδικός στη… λύση των προβλημάτων, για το πρόβλημα της Ελλάδας υπάρχει λύση;

Επειδή οι άνθρωποι είναι πάντα ο κύριος παράγοντας για ότι συμβαίνει γύρω από ανθρώπους και είναι λογικό, πιστεύω ότι είναι πιο σημαντικό εμείς οι άνθρωποι να καταλάβουμε τα δικά μας λάθη, τα οποία οδήγησαν στην οικονομική κρίση παρά να λέμε ότι φταίνε με «μαγικό» τρόπο οι τιμές των μετοχών και δεν ξέρω εγώ τι άλλο… Δε φταίνε οι αριθμοί για την κρίση και την οικονομία μας αλλά οι άνθρωποι. Οι αριθμοί εξυπηρετούν τους σκοπούς των ανθρώπων.


Ξέρω ότι οι γονείς σου έχουν συμβάλλει καθοριστικά στην προσπάθεια που κάνεις ειδικά τα τελευταία χρόνια προκειμένου να πετύχεις τους στόχους σου….


Αυτό είναι αλήθεια. Με έχουν βοηθήσει και συνεχίζουν, ειδικά ο πατέρας μου να με στηρίζει πολύ. Θα ήθελα ωστόσο να ευχαριστήσω, αφού μου δίνεται η ευκαιρία, τα Εκπαιδευτήρια «Πλάτων» η συμβολή των οποίων ήταν καθοριστική στην είσοδό μου στο Cambridge. Εγώ φοίτησα σε δημόσιο σχολείο. Πέρυσι ωστόσο επέλεξα να παρακολουθήσω την Γ’ Λυκείου στο «Πλάτων» το οποίο με στήριξε πολύ στην προσπάθειά μου. Εγώ δεν χρειαζόταν να δώσω πανελλήνιες γιατί είχα ήδη εξασφαλίσει τα μόρια που χρειαζόμουν (19.500 μόρια) από τα μετάλλια που κατέκτησα στις Μαθηματικές Ολυμπιάδες. Έκανα όμως προετοιμασία για τις σπουδές στο Cambridge. Τα Εκπαιδευτήρια «Πλάτων» εξασφάλισαν την ηρεμία και το προγραμματισμό που χρειαζόμουν για να μείνω προσηλωμένος στο στόχο και στην προσπάθεια και τους ευχαριστώ γι’ αυτό. Όπως οφείλω να ευχαριστήσω και τους συμμαθητές μου που με αγκάλιασαν από την πρώτη στιγμή…

Διακρίσεις-μετάλλια


Ε΄ Δημοτικού:

1ο βραβείο στον διαγωνισμό της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας (Ε.Μ.Ε).

ΣΤ΄ Δημοτικού:

1ο βραβείο στον διαγωνισμό της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας (Ε.Μ.Ε).

Α΄ Γυμνασίου:

Χάλκινο μετάλλιο στην Εθνική Μαθηματική Ολυμπιάδα <Αρχιμήδης> των ‘Junior’. Συμμετοχή στην Εθνική ομάδα ως αναπληρωματικός.

Β΄ Γυμνασίου:

Ασημένιο μετάλλιο στον Αρχιμήδη, Ασημένιο Μετάλλιο στην 12η Βαλκανιάδα Μαθηματικών για νέους (Junior Balkan Mathematical Olympiad, JBMO). Βράβευση στο Ευρωπαϊκό κοινοβούλιο.

Γ΄ Γυμνασίου:

Χρυσό μετάλλιο στον Αρχιμήδη, Ασημένιο Μετάλλιο στην JBMO. Βράβευση στη Βουλή των Ελλήνων.

Α΄ Λυκείου:

Ασημένιο μετάλλιο στον Αρχιμήδη των ‘Senior’, το πρώτο χρυσό μετάλλιο για την Ελλάδα στην Μεσογειάδα (Mediterranean Mathematical Olympiad, MMO), Χάλκινο Μετάλλιο στην Βαλκανιάδα των ‘Μεγάλων’ (Balkan Mathematical Olympiad BMO) και πρόσβαση σε όλα τα ελληνικά πανεπιστήμια χωρίς εξετάσεις. Εύφυμος μνεία στην Πάγκοσμια Μαθηματική Ολυμπιάδα (International Mathematical Olympiad, IMO).

Β΄ Λυκείου:

Χρυσό μετάλλιο στον Αρχιμήδη, ασημένιο μετάλλιο στην Μεσογειάδα, συμμετοχή στο πρόγραμμα RSI στο ΜΙΤ της Βοστώνης, όπου δίνεται η δυνατότητα σε ογδόντα μαθητές από όλο τον κόσμο για επαφή με την έρευνα. Βράβευση από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.

Γ΄ Λυκείου:

Χρυσό μετάλλιο στον Αρχιμήδη, ασημένιο μετάλλιο στην ΒΜΟ, δεκτός από τα πανεπιστήμια Berkeley, UCLA της Αμερικής και τα Cambridge, Trinity College, University of Bristol της Αγγλίας για σπουδές Μαθηματικών. Επέλεξα το Cambridge γιατί είναι το καλύτερο στον κόσμο για καθαρά μαθηματικά. Μετάβαση στο Cambridge για γραπτή εξέταση και προσωπική εξέταση από δύο καθηγητές. Σε δύο επόμενες εξετάσεις του Cambridge βγήκα στο top 5% και 17% αντιστοίχως σε παγκόσμιο επίπεδο. Συμμετοχή στις εξετάσεις των SAT και SAT Subject Test, για τα αμερικάνικα πανεπιστήμια, όπου τα πήγα άριστα. Εκκρεμεί το αποτέλεσμα της φετινής Μεσογειάδας όπου τα πήγα πολύ καλά, και εκτιμώ ότι θα προσθέσω ένα ακόμη μετάλλιο.

Σημαντικές στιγμές στην πορεία μου:


Η πρώτη βράβευση στην Θεσσαλονίκη για την επιτυχία ως μαθητής της Ε΄ Δημοτικού. Ήμουν πολύ μικρός για να καταλάβω τι ακριβώς σήμαινε αυτό, αλλά σίγουρα από εκεί ξεκίνησαν όλα.

Η πρώτη βράβευση στον Αρχιμήδη στην Α΄ Γυμνασίου, στην Αθήνα, λόγω ότι οι διαγωνισμοί της Ε.Μ.Ε απευθύνονται για μαθητές Β΄ Γυμνασίου και πάνω. Μετά από αυτό ήμουν σίγουρος για το τι θα ήταν το αντικείμενο ενασχόλησης μου.

Το πρώτο διεθνές μετάλλιο στην Αυλώνα της Αλβανίας. Ήταν η πρώτη διεθνής βράβευση για μένα.

Η εξασφάλιση της πρόσβασης στα ελληνικά πανεπιστήμια άνευ εξετάσεων στην Α΄ Λυκείου που μου έδωσε την δυνατότητα να ασχοληθώ πιο άνετα με τα μαθηματικά.

Μία καθοριστική στιγμή στην πορεία μου ήταν η συμμετοχή μου στο πρόγραμμα RSI (Research Science Institute) στην Β΄ Λυκείου. Συμμετέχουν ετησίως 80 παιδιά από όλον τον κόσμο με σκοπό την έρευνα σε όλα τα πεδία των επιστημών. Εκεί μπόρεσα να έρθω σε ουσιαστική επαφή με την μαθηματική έρευνα. Ήταν ο καθοριστικός παράγων για τις αιτήσεις στο εξωτερικό. Επίσης είχα την δυνατότητα να ασχολήθω με ένα ενδιαφέρον θέμα των μαθηματικών και να γράψω μια εργασία σχετικά με αυτό.

Η πιο σημαντική στιγμή ήτανε το αποτέλεσμα της παραπάνω πορείας, η πρόσκληση μου από το Cambridge, Trinity College για να σπουδάσω μαθηματικά.

Όλα αυτά αποτέλεσαν κάτι σημαντικό για μένα, με βοήθησαν να καταλάβω τι είναι αυτό που αγαπώ και με τι θα ασχοληθώ στη ζωή μου. Η πραγματική πρόκληση για τα μαθηματικά για μένα αρχίζει από εδώ και πέρα. Θέλω να πιστεύω σε μία ανάλογη πορεία, και γιατί όχι καλύτερη; 
Πηγή: ΕΠΤΑ - ΠΟΛΙΤΕΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου