Ο ΤΑΡ προχωρεί με γρήγορο ρυθμό την τακτοποίηση όλων των προαπαιτούμενων εν όψει αποφάσεων από το κονσόρτσιουμ που διαχειρίζεται το κοίτασμα φυσικού αερίου SDII για το ποιος αγωγός από τους Nabucco και ΤΑΡ θα αποτελέσει το Νότιο Διάδρομο ενεργειακής τροφοδοσίας της Ε.Ε.
Το τελευταίο 48ωρο Συμφωνία Μετόχων συνήψαν ο TAP και οι μέτοχοί του – Axpo, Statoil and E.ON με τους τρεις εταίρους της Κοινοπραξίας Shah Deniz: τη SOCAR, την BP και την Total, ενώ υπέβαλε τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων στην Αλβανία.
Η Συμφωνία Μετόχων, οριστικοποιημένη και υπογεγραμμένη, αναφέρει τον τρόπο με τον οποίο η Κοινοπραξία του αγωγού TAP θα διοικείται από ένα διευρυμένο σχήμα μετόχων, το οποίο αποτελείται από τις εταιρείες Statoil, E.ON, Axpo, SOCAR, BP και Total.
Η Συμφωνία Μετόχων θα τεθεί σε ισχύ όταν οι εταιρείες SOCAR, BP και Total αποφασίσουν να ασκήσουν τα δικαιώματα προαίρεσης για την είσοδό τους στο Κοινοπρακτικό Σχήμα του TAP, λαμβάνοντας συνολικό μετοχικό μερίδιο ύψους 50% στην εταιρεία TAP AG.
Ο ΤΑΡ στην Αλβανία
Επιπλέον στις 21 Ιανουαρίου 2013, ο TAP υπέβαλε επίσημα τη Μελέτη Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων για το αλβανικό τμήμα του προτεινόμενου αγωγού φυσικού αερίου στο Εθνικό Κέντρο Αδειοδοτήσεων της Αλβανίας.
Σημειώνεται ότι ο TAP και μία ομάδα από Αλβανούς και διεθνείς εμπειρογνώμονες ανέπτυξαν την πλήρη Μελέτη ΠΚΕ σύμφωνα με το αλβανικό δίκαιο και την Περιβαλλοντική και Κοινωνική Πολιτική της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD).
Στόχος της ΜΠΚΕ είναι να αξιολογήσει πιθανές επιπτώσεις από το έργο του αγωγού στο περιβάλλον, την πολιτιστική κληρονομιά και την κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη και να προτείνει μέτρα για την αποτροπή, μείωση, και αντιμετώπιση των αρνητικών επιπτώσεων.
Ο αγωγός TAP θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την περιοχή της Κασπίας μέσω της Ελλάδας και της Αλβανίας και δια μέσου της Αδριατικής Θάλασσας στη Νότια Ιταλία και περαιτέρω στη Δυτική Ευρώπη.
Το αλβανικό τμήμα του αγωγού TAP θα ξεκινάει από το Bilisht Qender στην περιοχή της Κορυτσάς στα σύνορα Αλβανίας-Ελλάδας. Το αλβανικό τμήμα του αγωγού θα προσεγγίσει την Αδριατική Θάλασσα από τις ακτές βόρεια του Φιέρ. Το συνολικό μήκος του χερσαίου τμήματος εντός της Αλβανίας θα είναι κατά προσέγγιση 209 χλμ., ενώ το υποθαλάσσιο τμήμα στα αλβανικά χωρικά ύδατα στην Αδριατική Θάλασσα θα είναι 60 χλμ.
Επί του παρόντος, ο TAP παρουσιάζει το πλήρες κείμενο της ΜΠΚΕ σε όλες τις κοινότητες κατά μήκος της διαδρομής του αγωγού που επηρεάζονται από τα έργα ώστε να διασφαλίσει ότι οι απόψεις και επιφυλάξεις τους θα ληφθούν υπόψη κατά την ανάπτυξη του αγωγού.
Ο TAP έχει ήδη αποκαλύψει την περίληψη των μη τεχνικών θεμάτων και σχετικές πληροφορίες για την ΜΠΚΕ στους κατοίκους 83 κοινοτήτων στις περιοχές της Κορυτσάς, του Σκραπάρ, του Μπεράτ, και του Φιέρ και σε αλβανικές ΜΚΟ. Η τοπική αυτοδιοίκηση έχει επίσης συμμετάσχει στη διαδικασία διαβούλευσης – ο TAP συζήτησε τη μελέτη με 38 συμβούλια στις ενδιαφερόμενες περιοχές και αυτά εξέφρασαν την υποστήριξή τους στο έργο.
Επιπροσθέτως, οι τοπικές αρχές σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Δασών και Διαχείρισης Υδάτων της Αλβανίας θα οργανώσουν σειρά δημόσιων συζητήσεων για την ΜΠΚΕ του TAP μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου. Οι ακριβείς ημερομηνίες των συναντήσεων αυτών θα ανακοινωθούν από τα τοπικά μέσα.
Ο Albert Haak, Διευθυντής του TAP για την Αλβανία, δήλωσε: «Η υποβολή της ΜΠΚΕ στην κυβέρνηση της Αλβανίας αποτελεί σημαντικό επίτευγμα για τον TAP. Αρκετά χρόνια σκληρής δουλειάς για τη βελτιστοποίηση και ανάλυση της διαδρομής του αγωγού αποτυπώθηκαν σε αυτή την πλήρη και ενδελεχή Μελέτη ΠΚΕ 4.000 περίπου σελίδων. Επί του παρόντος καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια για να την παρουσιάσουμε στις τοπικές κοινότητες και να ζητήσουμε τη γνώμη τους. Έως τώρα, τα σχόλια έχουν υπάρξει ιδιαίτερα εποικοδομητικά και το έργο χαίρει ευρείας υποστήριξης».
Μόλις ολοκληρωθεί η παρουσίαση και συζήτηση της αίτησης του TAP για την ΜΠΚΕ, ο TAP αναμένει να λάβει την έγκριση για την ΜΠΚΕ και την αντίστοιχη περιβαλλοντική άδεια από την αλβανική κυβέρνηση εντός ολίγων μηνών.
Το 2018 οι πρώτες εξορύξεις στο SDII
Η βρετανική BP στοχεύει να αντλήσει το 2018 τις πρώτες ποσότητες φυσικού αερίου από το κοίτασμα Shah Deniz ΙΙ στο Αζερμπαϊτζάν, εάν υλοποιηθούν εγκαίρως όλες οι απαραίτητες συμφωνίες, είπε την Τετάρτη υψηλόβαθμο στέλεχος της εταιρίας.
"Εάν επιτευχθούν όλα αυτά, στοχεύουμε για το πρώτο αέριο το 2018 (από το Shah Deniz II). Οπότε βρισκόμαστε σε συναρπαστικούς καιρούς. Είναι ο καιρός που το Shah Deniz γίνεται από θεωρία πράξη", είπε σε συνέντευξη τύπου ο Al Cook, αντιπρόεδρος της BP στο Αζερμπαϊτζάν.
Το Shah Deniz, το μεγαλύτερο κοίτασμα αερίου στο Αζερμπαϊτζάν, αναπτύσσεται από τη BP, τη Statoil, την κρατική εταιρία φυσικού αερίου του Αζερμπαϊτζάν, SOCAR, καθώς και κάποιους άλλους εταίρους.
Εκτιμάται ότι περιέχει 1,2 τρις κυβικά μέτρα αερίου. Η παραγωγή της πρώτης φάσης ξεκίνησε το 2006.
Στελέχη της SOCAR έλεγαν ότι η δεύτερη φάση αναμένεται να ξεκινήσει έως τα τέλη του 2017, ωστόσο ο επικεφαλής της εταιρίας Rovnag Abdullayev είπε στα τέλη του Δεκεμβρίου του 2012 ότι το αέριο από τη δεύτερη φάση του Shah Deniz θα φθάσει στην ευρωπαϊκή αγορά "όχι πριν από το δεύτερο τρίμηνο του 2018".
Πηγή:www.reporter.gr
Η Συμφωνία Μετόχων θα τεθεί σε ισχύ όταν οι εταιρείες SOCAR, BP και Total αποφασίσουν να ασκήσουν τα δικαιώματα προαίρεσης για την είσοδό τους στο Κοινοπρακτικό Σχήμα του TAP, λαμβάνοντας συνολικό μετοχικό μερίδιο ύψους 50% στην εταιρεία TAP AG.
Ο ΤΑΡ στην Αλβανία
Επιπλέον στις 21 Ιανουαρίου 2013, ο TAP υπέβαλε επίσημα τη Μελέτη Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων για το αλβανικό τμήμα του προτεινόμενου αγωγού φυσικού αερίου στο Εθνικό Κέντρο Αδειοδοτήσεων της Αλβανίας.
Σημειώνεται ότι ο TAP και μία ομάδα από Αλβανούς και διεθνείς εμπειρογνώμονες ανέπτυξαν την πλήρη Μελέτη ΠΚΕ σύμφωνα με το αλβανικό δίκαιο και την Περιβαλλοντική και Κοινωνική Πολιτική της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD).
Στόχος της ΜΠΚΕ είναι να αξιολογήσει πιθανές επιπτώσεις από το έργο του αγωγού στο περιβάλλον, την πολιτιστική κληρονομιά και την κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη και να προτείνει μέτρα για την αποτροπή, μείωση, και αντιμετώπιση των αρνητικών επιπτώσεων.
Ο αγωγός TAP θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την περιοχή της Κασπίας μέσω της Ελλάδας και της Αλβανίας και δια μέσου της Αδριατικής Θάλασσας στη Νότια Ιταλία και περαιτέρω στη Δυτική Ευρώπη.
Το αλβανικό τμήμα του αγωγού TAP θα ξεκινάει από το Bilisht Qender στην περιοχή της Κορυτσάς στα σύνορα Αλβανίας-Ελλάδας. Το αλβανικό τμήμα του αγωγού θα προσεγγίσει την Αδριατική Θάλασσα από τις ακτές βόρεια του Φιέρ. Το συνολικό μήκος του χερσαίου τμήματος εντός της Αλβανίας θα είναι κατά προσέγγιση 209 χλμ., ενώ το υποθαλάσσιο τμήμα στα αλβανικά χωρικά ύδατα στην Αδριατική Θάλασσα θα είναι 60 χλμ.
Επί του παρόντος, ο TAP παρουσιάζει το πλήρες κείμενο της ΜΠΚΕ σε όλες τις κοινότητες κατά μήκος της διαδρομής του αγωγού που επηρεάζονται από τα έργα ώστε να διασφαλίσει ότι οι απόψεις και επιφυλάξεις τους θα ληφθούν υπόψη κατά την ανάπτυξη του αγωγού.
Ο TAP έχει ήδη αποκαλύψει την περίληψη των μη τεχνικών θεμάτων και σχετικές πληροφορίες για την ΜΠΚΕ στους κατοίκους 83 κοινοτήτων στις περιοχές της Κορυτσάς, του Σκραπάρ, του Μπεράτ, και του Φιέρ και σε αλβανικές ΜΚΟ. Η τοπική αυτοδιοίκηση έχει επίσης συμμετάσχει στη διαδικασία διαβούλευσης – ο TAP συζήτησε τη μελέτη με 38 συμβούλια στις ενδιαφερόμενες περιοχές και αυτά εξέφρασαν την υποστήριξή τους στο έργο.
Επιπροσθέτως, οι τοπικές αρχές σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Δασών και Διαχείρισης Υδάτων της Αλβανίας θα οργανώσουν σειρά δημόσιων συζητήσεων για την ΜΠΚΕ του TAP μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου. Οι ακριβείς ημερομηνίες των συναντήσεων αυτών θα ανακοινωθούν από τα τοπικά μέσα.
Ο Albert Haak, Διευθυντής του TAP για την Αλβανία, δήλωσε: «Η υποβολή της ΜΠΚΕ στην κυβέρνηση της Αλβανίας αποτελεί σημαντικό επίτευγμα για τον TAP. Αρκετά χρόνια σκληρής δουλειάς για τη βελτιστοποίηση και ανάλυση της διαδρομής του αγωγού αποτυπώθηκαν σε αυτή την πλήρη και ενδελεχή Μελέτη ΠΚΕ 4.000 περίπου σελίδων. Επί του παρόντος καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια για να την παρουσιάσουμε στις τοπικές κοινότητες και να ζητήσουμε τη γνώμη τους. Έως τώρα, τα σχόλια έχουν υπάρξει ιδιαίτερα εποικοδομητικά και το έργο χαίρει ευρείας υποστήριξης».
Μόλις ολοκληρωθεί η παρουσίαση και συζήτηση της αίτησης του TAP για την ΜΠΚΕ, ο TAP αναμένει να λάβει την έγκριση για την ΜΠΚΕ και την αντίστοιχη περιβαλλοντική άδεια από την αλβανική κυβέρνηση εντός ολίγων μηνών.
Το 2018 οι πρώτες εξορύξεις στο SDII
Η βρετανική BP στοχεύει να αντλήσει το 2018 τις πρώτες ποσότητες φυσικού αερίου από το κοίτασμα Shah Deniz ΙΙ στο Αζερμπαϊτζάν, εάν υλοποιηθούν εγκαίρως όλες οι απαραίτητες συμφωνίες, είπε την Τετάρτη υψηλόβαθμο στέλεχος της εταιρίας.
"Εάν επιτευχθούν όλα αυτά, στοχεύουμε για το πρώτο αέριο το 2018 (από το Shah Deniz II). Οπότε βρισκόμαστε σε συναρπαστικούς καιρούς. Είναι ο καιρός που το Shah Deniz γίνεται από θεωρία πράξη", είπε σε συνέντευξη τύπου ο Al Cook, αντιπρόεδρος της BP στο Αζερμπαϊτζάν.
Το Shah Deniz, το μεγαλύτερο κοίτασμα αερίου στο Αζερμπαϊτζάν, αναπτύσσεται από τη BP, τη Statoil, την κρατική εταιρία φυσικού αερίου του Αζερμπαϊτζάν, SOCAR, καθώς και κάποιους άλλους εταίρους.
Εκτιμάται ότι περιέχει 1,2 τρις κυβικά μέτρα αερίου. Η παραγωγή της πρώτης φάσης ξεκίνησε το 2006.
Στελέχη της SOCAR έλεγαν ότι η δεύτερη φάση αναμένεται να ξεκινήσει έως τα τέλη του 2017, ωστόσο ο επικεφαλής της εταιρίας Rovnag Abdullayev είπε στα τέλη του Δεκεμβρίου του 2012 ότι το αέριο από τη δεύτερη φάση του Shah Deniz θα φθάσει στην ευρωπαϊκή αγορά "όχι πριν από το δεύτερο τρίμηνο του 2018".
Πηγή:www.reporter.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου