Τετάρτη 5 Δεκεμβρίου 2012

10 μεγάλα deals σε ενέργεια, μεταφορές, τουρισμό και real - estate

Μαραθώνιο 60 ημερών ξεκίνησε το κυβερνητικό επιτελείο για να κλείσει τις πρώτες επενδυτικές συμφωνίες, καθώς γνωρίζει πως η νέα συμφωνία χρηματοδότησης θα πέσει στο κενό εάν δεν μπει άμεσα σε τροχιά ένα αναπτυξιακό πρόγραμμα.

Ως εκ τούτου, ο Αντώνης Σαμαράς και οι πολύ στενοί του συνεργάτες εντείνουν τις προσπάθειες που έχουν ξεκινήσει έτσι κι αλλιώς σιωπηρά το τελευταίο διάστημα για την προώθηση οικονομικών συμφωνιών, τμήμα των οποίων αποτελούν οι ιδιωτικοποιήσεις. Αυτή τη φορά, με όπλο «το τέλος της δραχμικής αβεβαιότητας» που εκτιμούν ότι σήμανε η απόφαση του Eurogroup.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της εφημερίδας «Κεφάλαιο», στόχος του επιτελείου είναι η αύξηση του ΑΕΠ «το ταχύτερο δυνατόν» διότι χωρίς αυτήν το αποτέλεσμα του γνωστού κλάσματος χρέος προς ΑΕΠ «θα παραμείνει εφιαλτικό».

Παράλληλα, εκφράζεται έντονη ανησυχία για την πορεία της ανεργίας, η οποία εξελίσσεται σε μείζον πολιτικό και εθνικό πρόβλημα. Ζητούμενο, η ανάσχεση του ρυθμού αύξησης των ποσοστών των ανέργων με τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας οι οποίες, στην παρούσα, φάση μπορούν να προέλθουν μόνο από ιδιωτικές επενδύσεις.

Καθίσταται δηλαδή σαφές ότι, εάν δεν “ανοίξουν” νέες δουλειές και δεν αλλάξει το κλίμα στην πραγματική οικονομία, ο συνδυασμός θα λειτουργήσει επιβαρυντικά για την κυβέρνηση. Οι προσπάθειες που έχουν καταβληθεί έχουν φέρει, μέχρι στιγμής, στο τραπέζι δέκα σχέδια επενδυτικών συμφωνιών που μπορούν να αποδώσουν καρπούς μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου και αφορούν στους τομείς: τουρισμού, ενέργειας, μεταφορών και real estate - κατασκευών.

Οι επενδυτές
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, τρία από αυτά τα deals είναι αξίας 300-500 εκατ. ευρώ έκαστο. Ιδιαίτερα σημαντικό θεωρείται το γεγονός πως έχει ενεργοποιηθεί επενδυτικό ενδιαφέρον κι από τις δύο πλευρές του Ατλαντικού, καθώς αυτά τα δέκα έργα αφορούν κεφάλαια από Γερμανία, ΗΠΑ, Καναδά, Γαλλία «και ίσως Ρωσία».

Υπολογίζεται μάλιστα ότι μέχρι τα Χριστούγεννα θα κλείσουν deals αξίας 1 δισ. ευρώ.

Όπως προκύπτει, δηλαδή, αυτή η φάση δεν περιλαμβάνει συμφωνίες με Κατάρ ή Κίνα, αν και οι σχετικές συζητήσεις με οικονομικούς και κρατικούς παράγοντες αυτών των χωρών βρίσκονται επίσης σε εξέλιξη για συγκεκριμένα projects.

Υπενθυμίζεται ότι το ταξίδι του πρωθυπουργού στη Ντόχα, που αναβλήθηκε καθώς συνέπεσε με το κρίσιμο Eurogroup της περασμένης Δευτέρας, θα γίνει «τέλη Δεκεμβρίου με αρχές Ιανουαρίου», ενώ για τη συνέχεια προγραμματίζεται επίσκεψη του κ. Σαμαρά στο Πεκίνο.

“Μοντέλο Cosco”
Τις διαπραγματεύσεις έχει αναλάβει μία επιτελική ομάδα του Μαξίμου που ασχολείται (σχεδόν) μόνο μ΄ αυτό το θέμα και με κάθε διακριτικότητα, ώστε να μη «πλασάρονται» λεπτομέρειες... άκαιρες και ψευδείς. Εχει επιλεγεί, δηλαδή το μοντέλο Cosco - Hewlett Packard - ΤραινΟΣΕ, όπου η συμφωνία ανακοινώθηκε λίγες ώρες πριν «πέσουν» οι επίσημες υπογραφές.

Η αναβάθμιση του λιμανιού του Πειραιά αλλά και του ρόλου της ΤραινΟΣΕ, με τη Cosco να λειτουργεί καταλυτικά σε αυτό το θέμα, έχει καταστήσει φανερό πως μετά την απόφαση του Eurogroup ο “γεω-οικονομικός” ρόλος της χώρας αναβαθμίζεται. Στο Μαξίμου θεωρούν πως εφεξής το επενδυτικό ενδιαφέρον θα λειτουργήσει ανατροφοδοτικά και funds ή κεφάλαια που μέχρι σήμερα παρέμεναν παρατηρητές, θα διεκδικήσουν ευκαιρίες στην Ελλάδα.

Σε ποιούς τομείς αναμένονται τα πρώτα deals

Το πλαίσιο συζητήσεων ανά τομέα είναι συγκεκριμένο και, όπως σημειώθηκε, αφορά σε αυτό το στάδιο αφορούν στους τομείς του τουρισμού, της ενέργειας, των μεταφορών και των κατασκευών.


Αναλυτικά, προωθούνται τα εξής projects:


Ενέργεια
- Η πώληση της ΔΕΠΑ «ακόμη και μέσα στον Δεκέμβριο».
- Η δημιουργία δυο μεγάλων φωτοβολταϊκών μονάδων στις οποίες θα συμμετέχει η ΔΕΗ.
- Η ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ, όπου η πώληση του management συνοδεύεται με στρατηγικό επενδυτή.
- Το ξεμπλοκάρισμα και οι υπογραφές στην κατακύρωση του διαγωνισμού που αφορά τον διαγωνισμό της λιγνιτικής μονάδας 5 της Πτολεμαϊδας (έχει μειοψηφίσει η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ).
- Το τεράστιας σημασίας deal, ωστόσο, εάν ευοδωθούν οι συζητήσεις, θα προέλθει από την Κρήτη: Πρόκειται για την προσπάθεια διασύνδεσης του νησιού με το ηπειρωτικό ενεργειακό σύστημα της χώρας, που θα δώσει τη δυνατότητα στην Ελλάδα να μπει στο πρόγραμμα αξιοποίησης κοιτασμάτων φυσικού αερίου της Κύπρου σε συνεργασία με το Ισραήλ.

Μεταφορές

- Δεδηλωμένο είναι το ενδιαφέρον των ρωσικών σιδηροδρόμων, για τον ΟΣΕ και την εταιρεία λειτουργίας, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Αντιπροσωπεία Ρώσων επενδυτών πραγματοποίησε την προηγούμενη εβδομάδα επίσκεψη στις, ανά την Ελλάδα, εγκαταστάσεις των ελληνικών τρένων.
- Ωστόσο, θεωρείται βέβαιο και το ενδιαφέρον των Κινέζων για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους. Έχοντας ήδη εξασφαλίσει το σημείο εισόδου στη χώρα (Πειραιάς), επιθυμούν να αποκτήσουν δίκτυο μεταφοράς προς τη Κεντρική Ευρώπη.
- Ο κλάδος της ακτοπλοΐας φαίνεται να προσελκύει κεφάλαια από τις ΗΠΑ και την Αργεντινή, που εξετάζουν την αγορά ελληνικών επιβατηγών –οχηματαγωγών πλοίων, τα οποία δραστηριοποιούνται, κατά βάση, στον Κόλπο του Μεξικού.
- Γαλλικά, καναδικά και ισραηλινά funds «καλοβλέπουν» την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας, ο οποίος παρουσιάζει σοβαρές προοπτικές λόγω της εγγύτητας με υφιστάμενους και υπό κατασκευή αγωγούς φυσικού αερίου.

Τουρισμός - Real Estate
Στον τουριστικό τομέα, έμφαση δίνεται στις μαρίνες όπου ήδη τρέχουν διαγωνισμοί για την μίσθωσή τους σε Αιγαίο και Ιόνιο, αν και εν προκειμένω το ενδιαφέρον προέρχεται από τουρκικούς ομίλους που συνεργάζονται με εγχώριους επιχειρηματίες.

Το βάρος, ωστόσο, αναμένεται να πέσει στην αξιοποίηση μικρών ακατοίκητων νησιών, για τα οποία έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον για τουριστική αξιοποίηση, με την επισήμανση, ωστόσο, ότι οι συμφωνίες θα αφορούν μακροχρόνιες μισθώσεις και ότι η κυριότητά τους θα παραμείνει στο ελληνικό Δημόσιο. Παράλληλα, θεωρείται πως άμεσα θα προχωρήσει το σχέδιο για την παραχώρηση του Αστέρα Βουλιαγμένης, για τον οποίο ως βασικοί διεκδικητές φέρονται Καταριανοί και Κινέζοι, μεταξύ άλλων.

Στις γνωστές συζητήσεις, που όμως αφορούν πιο μακρινό χρονικό ορίζοντα εντάσσεται και η αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου Φάληρο-Σούνιο, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το Ελληνικό.

Πηγή:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου