Σημαντικές παρατηρήσεις του Βουλευτή Θ. Παπαγεωργίου στην συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής για την Σύσταση του Εθνικού Ταμείου Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης (ΕΤΕΑΝ)
«Μια από τις σοβαρές παραμέτρους καθήλωσης της ελληνικής οικονομίας και βύθισης της σε ύφεση, είναι η έλλειψη ρευστότητας στην αγορά» τόνισε στην ομιλία του στη Βουλή ο Βουλευτής Πιερίας Θ. Παπαγεωργίου, κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας «Σύσταση Εθνικού Ταμείου Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης», επισημαίνοντας πως «είναι γνωστό σε όλους ότι στην ουσία η πιστωτική επέκταση όχι μόνο δεν είναι θετική -δεν δίδεται, δηλαδή, περισσότερο χρήμα τουλάχιστον στο επίπεδο του πληθωρισμού- αλλά έχουμε και αρνητικά πρόσημα. Στην ουσία οι τράπεζες αυτή την περίοδο συντηρούν τους πελάτες με αναχρηματοδοτήσεις. Ξέρουμε, επίσης, ότι πάρα πολύ σοβαρά επενδυτικά προγράμματα, πάρα πολύ σοβαρές προσπάθειες δεν χρηματοδοτούνται, δεν στηρίζονται.
Έτσι η οικονομία συρρικνώνεται. Για παράδειγμα το 2009 η οικονομία είχε 250 δισεκατομμύρια παραγωγή πλούτου και τώρα έχει 228 δισεκατομμύρια. Ούτε φόρους, ούτε εισοδήματα παράγει, ούτε δημιουργεί δυνατότητες απασχόλησης και ανάπτυξης. Είναι μονόδρομος πλέον η ενεργοποίηση της ρευστότητας, η στήριξη της επενδυτικής δραστηριότητας στη χώρα μας.
Μόνο με αυτό τον τρόπο ή και με αυτό τον τρόπο, θα αρχίσουμε σταδιακά να περνάμε στην περίοδο αντιστροφής της ύφεσης και σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, κάτι το οποίο θεωρητικά θα συμβεί στο δεύτερο 6μηνο. Το πρόσημο θεωρείται ότι θα είναι θετικό τον επόμενο χρόνο, με 1,8% του ΑΕΠ, όπως λέει το Πρόγραμμα Σταθεροποίησης.
Βέβαια, αντιλαμβανόμαστε το πρόβλημα που έχουν και οι ελληνικές τράπεζες, αφ’ ης στιγμής έκλεισαν οι χρηματαγορές, αφ’ ης στιγμής έκλεισε η διατραπεζική και μονοσήμαντα δανείζονται μόνο από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Ουσιαστικά, όμως, βρισκόμαστε μπροστά σε ένα τεράστιο πρόβλημα που λέγεται έλλειψη ρευστότητας στην εθνική μας οικονομία».
Όπως είπε ο κ. Παπαγεωργίου:
«Το εγχείρημα του Υπουργείου Οικονομίας για την ίδρυση του ΕΤΕΑΝ, είναι ουσιαστικά η μετατροπή, η μετεξέλιξη του ΤΕΜΠΜΕ το οποίο, πέρα της κλασικής εγγύησης που έδινε σε δάνεια των τραπεζών, τώρα θα συμμετέχει σε διάφορα επενδυτικά σχέδια, θα επιδοτεί επιτόκια. Είναι μία πιο σοβαρή, μία σωστή ενέργεια, είναι μία προσεγμένη και επεξεργασμένη πολιτική για να απαντήσει στην έλλειψη ρευστότητας στην ελληνική οικονομία, ώστε να πάμε με εμπροσθοβαρή λογική, να σπρώξουμε τα πράγματα μπροστά, προς την ανάπτυξη».
Παρατηρήσεις – Προτάσεις
Ο κ. Παπαγεωργίου έκανε τέσσερεις σημαντικές παρατηρήσεις – προτάσεις για να γίνει πιο αποτελεσματικό το υπό σύσταση Ταμείο, το ΕΤΕΑΝ.
1ον. Επισήμανε πως το ΕΤΕΑΝ στην ουσία αναλαμβάνει και τις εγγυήσεις του ΤΕΜΠΜΕ. Δηλαδή αν καταπέσουν οι εγγυήσεις, θα τις πληρώσει το νέο Ταμείο. Έτσι το νέο Ταμείο, με το 1,7 εκατομμύριο ευρώ, που είναι το μετοχικό του κεφάλαιο, κινδυνεύει να μη γίνει χρηστικό εάν οι τράπεζες που εισπράττουν αυτές τις εγγυήσεις ή παίρνουν τις πληρωμές από αυτούς που είχε εγγυηθεί το ΤΕΜΠΜΕ, δεν επιστρέψουν αυτά τα λεφτά στην αγορά. Στην ουσία, αν συμβεί αυτό, το ΕΤΕΑΝ θα δαπανήσει τα κεφάλαιά του, πληρώνοντας τους όρους και τις εγγυήσεις που είχε δώσει το ΤΕΜΠΜΕ. Οι τράπεζες ό,τι πάρουν από τα εγγυημένα του ΤΕΜΠΜΕ ή ό,τι γυρίζουν, θα τα πάνε σε πιο αποδοτικές τοποθετήσεις. Μπορεί να τα πάνε στα καταναλωτικά δάνεια ή σε κάρτες που έχουν αποδόσεις 10%.
Για να αποφευχθεί αυτός ο κίνδυνος, ο κ. Παπαγεωργίου πρότεινε να δεσμευτούν οι τράπεζες αυτά τα οποία εισπράττουν, τις εγγυητικές οι οποίες καταπίπτουν, να τις δίνουν ξανά, αφ’ ης στιγμής το ΕΤΕΑΝ - εγγυάται τα καινούργια δάνεια.
2ον. Πρέπει να προηγείται η εγγυοδοσία του ΕΤΕΑΝ της αίτησης στις τράπεζες. Δηλαδή, ο ενδιαφερόμενος να πάει πρώτα στο ΕΤΕΑΝ να πάρει την εγγυοδοσία, να λέει το ΕΤΕΑΝ στη «Χ» τράπεζα «εγώ εγγυώμαι αυτό το δάνειο».
3ον. Πρέπει στην εγγυοδοσία να υπάρχουν κριτήρια. Συνήθως οι τράπεζες –και αυτό είναι το τραγικό- και άλλες εγγυήσεις που έδωσε το δημόσιο την προηγούμενη περίοδο δεν τις παίρνουν υπόψη τους στα συστήματα αξιολόγησης. Έχουν τυποποιημένα συστήματα αυτόματης αξιολόγησης των επιχειρήσεων. Έχουν σκληρά συστήματα διαχείρισης των κινδύνων και απέρριπταν στο παρελθόν ακόμα και εγγυημένα δάνεια. Τα κριτήρια στην εγγυοδοσία θα πρέπει να είναι τέτοια, που να σπρώχνουν τις τράπεζες, ή λίγο-πολύ να τις πιέζουν να διαμορφώνουν τα συστήματα αξιολόγησης και να λαμβάνουν ως σημαντικό κριτήριο την εγγύηση.
4ον. Η επιδότηση του επιτοκίου θα πρέπει να δίνεται πολύ περιορισμένα - διότι δεν έχουμε πολλούς πόρους- σε περιοχές οι οποίες είναι υποανάπτυκτες, όπως χαρακτηρίζονται «τρίτη ζώνη». Να μη δίνεται επιδότηση του επιτοκίου στη πρώτη ζώνη ή να δίνεται επίσης σε οργανωμένες και δομημένες επιχειρηματικές περιοχές, ΒΙΠΕ, ΒΙΟΠΑ κλπ.
Τέλος, ο κ. Παπαγεωργίου επεσήμανε προς τον αρμόδιο υπουργό:
«Θα έλεγα ότι στο καταστατικό και στην πρόβλεψη που κάνετε στη πολύ σωστή – επαναλαμβάνω - πρωτοβουλία που πήρατε για την ίδρυση του ΕΤΕΑΝ, ότι θα ασχολείται και με ερευνητικά και μελετητικά προγράμματα. Σ’ αυτήν τη φάση νομίζω, ότι αυτά παρέλκουν. Ας είναι μια δεύτερη προτεραιότητα σε μια επόμενη φάση.
Αυτά τα οποία έχει ανάγκη τώρα η επιχειρηματική δραστηριότητα, η επιχειρηματική κοινότητα είναι εγγυήσεις, επιδοτήσεις επιτοκίου και συμμετοχές σε σχήματα. Αυτό είναι η ουσία και η πεμπτουσία του ΕΤΕΑΝ. Επαναλαμβάνω ότι είναι η σωστή προσέγγιση, κινδυνεύει όμως να μείνει από λεφτά ή να ψάχνετε πάλι αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου, εάν δεν αξιοποιήσετε τα λεφτά τα οποία θα καταπέσουν ή θα εισπράξουν οι τράπεζες από το ΤΕΜΠΜΕ».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου