Οι υποψιασμένοι περί τα αεροπορικά δρώμενα γνώριζαν από τις αρχές του καλοκαιριού ότι η MIG του Ανδρέα Βγενόπουλου και η Αεροπορία Αιγαίου των οικογενειών Βασιλάκη και Λασκαρίδη, βρίσκονταν σε αρκετά προωθημένες συζητήσεις για να κάνουν πράξη αυτό που είχαν αφήσει πριν από τρία χρόνια: τη συνένωση της Aegean με την Olympic.
Μόνο που σήμερα τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά από το Δεκέμβρη του 2009. Πλέον δεν μιλάμε για έναν «εθνικό πρωταθλητή» στις αερομεταφορές, όπως τότε, αλλά για μια εξαγορά επιβίωσης ώστε τα δύο σχήματα να καταλήξουν σε ένα, που θα μπορέσει να επιβιώσει στην φτωχή Ελλάδα των προσεχών ετών.
Από τότε που η Κομισιόν και η ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, δεν επέτρεψαν τη συγχώνευση των δύο αεροπορικών ομίλων ο καθένας τράβηξε το δικό του δρόμο. Η Aegean εστίασε στα δρομολόγια εξωτερικού, κρατώντας ως σημείο ενδιαφέροντος για την Ελλάδα τους πέντε βασικούς τουριστικούς προορισμούς: Αθήνα – Θεσσαλονίκη, Χανιά, Ηράκλειο, Κέρκυρα, Ρόδο. Η Olympic ξεκινώντας από τα ίδια πέντε σημεία, έκοψε τα δημοφιλή δρομολόγια εξωτερικού (Λονδίνο, Παρίσι, Βρυξέλλες, Άμστερνταμ, Ρώμη) για να επικεντρωθεί στα Βαλκάνια και τη ΝΑ Μεσόγειο. Οι προθέσεις για μια δίκαιη μοιρασιά λοιπόν ήταν εμφανείς από τότε…
Μόνο που ούτε αυτές δεν έφτασαν. Οι βαρύτατοι φόροι του «Ελ. Βενιζέλος» και το υψηλό κόστος καυσίμων δεν επέτρεψαν την κερδοφορία σε καμία από τις δύο εταιρίες. Ακόμη και φέτος, που τα δρομολόγια δεν θα μπορούσαν να είναι καλύτερα «μοιρασμένα», η Aegean έγραψε ζημιές σχεδόν 40 εκατ. ευρώ στο εξάμηνο, ενώ η Olympic, αν και περιορίστηκε μόνο στο εσωτερικό και τα Βαλκάνια έφτασε τα 10 εκατ.
Η αλήθεια λοιπόν είναι ότι με τον τρόπο αυτό καμία εταιρία δεν θα μπορούσε να επιβιώσει μετά το 2013. Και κάπως έτσι φτάσαμε στις διαπραγματεύσεις.
Βασική φιλοσοφία του σχεδίου εξαγοράς πλέον, είναι η απορρόφηση του πτητικού έργου της Olympic από τον όμιλο της Aegean, με διατήρηση των δύο brands σε ξεχωριστό πτητικό έργο. Με δυο λόγια τα αεροσκάφη της Olympic και κυρίως τα ελικοφόρα, θα πετούν στο εσωτερικό και στις άγονες γραμμές, ενώ η Aegean θα εξυπηρετεί τα δρομολόγια εξωτερικού και ορισμένους δημοφιλείς τουριστικά προορισμούς του εσωτερικού.
Αυτοί οι τουριστικά δημοφιλείς προορισμοί ήταν σε μεγάλο βαθμό και η πηγή της αιμορραγίας των δύο εταιριών, λόγω του ανταγωνισμού. Οι δύο εταιρίες πετούσαν η κάθε μία από πέντε φορές την ημέρα προς Θεσσαλονίκη, Χανιά, Ηράκλειο, Κέρκυρα και Ρόδο. Από του χρόνου θα πετά μόνο η μία, ή με μοιρασμένα δρομολόγια, ώστε αντί για δέκα πτήσεις σε κάθε προορισμό να υπάρχουν τέσσερις ή πέντε. Αποτέλεσμα ότι το αεροσκάφος θα είναι γεμάτο. Μόνο με αυτή την εξοικονόμηση το νέο σχήμα θα μπορεί να μαζέψει αρκετές εκατοντάδες χιλιάρικα ζημιών σε ευρώ το χρόνο.
Το κύριο ερώτημα, τώρα αφορά την έγκριση της εξαγοράς από τις επιτροπές ανταγωνισμού σε Ελλάδα και Ευρώπη. Οι δύο επιχειρηματικοί όμιλοι έχοντας εισπράξει το κάζο της απόρριψης την προηγούμενη φορά, φέρονται καλύτερα προετοιμασμένοι. Και ασφαλώς, μετατρέποντας το εγχείρημα από συγχώνευση σε εξαγορά, δημιουργούν νέα δεδομένα.
Δεδομένα που επηρεάζονται και από τις ειδικές συνθήκες της ελληνικής αγοράς. Άλλωστε εδώ και μήνες η εμφάνιση των εταιριών χαμηλού κόστους στην Ελλάδα έχει μειώσει το πτητικό έργο των δύο ελληνικών ομίλων στο εξωτερικό, ενώ και η πρόσφατη εμφάνιση της Cyprus Airways στα ελληνικά δρομολόγια εσωτερικού, έστω κι αν ερευνάται από τις αρμόδιες αρχές, δημιουργεί θετικά τετελεσμένα για την έγκριση της συμφωνίας. Επομένως, κατά το σκεπτικό των δύο ομίλων δεν υπάρχει πια μονοπωλιακή συνθήκη. Τώρα, το τι θα γίνει εάν αποχωρήσουν η Cyprus και οι low cost carriers από την Ελλάδα, είναι ένα άλλο θέμα…
Για την ιστορία: Σύμφωνα με τις χρηματιστηριακές ανακοινώσεις των δύο ομίλων, με την ολοκλήρωση (εφόσον εγκριθεί, δηλαδή) της συναλλαγής, η Οlympic Air θα καταστεί θυγατρική της Aegean. Οι δυο αεροπορικές εταιρείες θα διατηρήσουν η το όνομα και τα σήματα τους, αλλά και διακριτό πτητικό έργο, στόλο και προσωπικό. Οι διοικητικές υπηρεσίες, όμως θα ενοποιηθούν ώστε να προκύψουν οι απαραίτητες οικονομίες κλίμακας και η βελτιστοποίηση στην αξιοποίηση στόλου και δικτύου με γνώμονα την ακόμη καλύτερη κάλυψη των αναγκών των επιβατών τόσο εντός της Ελλάδας όσο και στο εξωτερικό.
Το τίμημα του 100% της Olympic Air έχει οριστεί σε 72 εκ ευρώ με τμηματική καταβολή μετρητών από την Aegean προς την ΜIG. Η συναλλαγή δεν διαφοροποιεί την σημερινή μετοχική βάση της Αεροπ0ρίας Αιγαίου.
Ο Πρόεδρος της Aegean Θεόδωρος Βασιλάκης δήλωσε:
«Η Aegean και η Οlympic Air έχουν επενδύσει τα τελευταία χρόνια $2 δις σε καινούργιο στόλο, οργάνωση και καινοτόμες υπηρεσίες, διασφαλίζοντας στην Ελλάδα και τους επισκέπτες της ένα εξαιρετικό επίπεδο υπηρεσιών που αναγνωρίζεται κάθε χρόνο με σημαντικά διεθνή βραβεία. Παράλληλα συνεισφέρουν στο κράτος 270 εκ ευρώ ετησίως σε φόρους, τέλη και εισφορές.
Η έλλειψη όμως μεγέθους ικανού για να ανταγωνισθούμε σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο και η έντονη κρίση οδηγούν σε ζημιές και συρρίκνωση. Είναι ορατός πλέον ο κίνδυνος πλήρους εξάρτησης της στρατηγικής μας βιομηχανίας του τουρισμού από ξένους αερομεταφορείς με σημαντικές μακροπρόθεσμες απώλειες στα έσοδα του κράτους και την απασχόληση.
Η Aegean διαθέτει, ακόμη, τα οικονομικά και οργανωτικά αποθέματα για να συνθέσει τις ελληνικές δυνάμεις προς όφελος του τουρισμού μας, των εσόδων του κράτους, των εργαζομένων και των μετόχων μας. Οι σημαντικές οικονομικές συνέργειες θα μας επιτρέψουν να προσφέρουμε βελτιωμένη κάλυψη δικτύου αλλά και ακόμη πιο ανταγωνιστικές τιμές στους καταναλωτές. Ελπίζουμε ότι όλοι οι Έλληνες θα ενισχύσουν αυτή τη δύσκολη, φιλόδοξη και απόλυτα απαραίτητη προσπάθεια».
Σχολιάζοντας την συμφωνία ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΜΙG Ευθύμιος Μπουλούτας, δήλωσε τα παρακάτω:
«Το 2009, η MIG, αποφάσισε την εξαγορά της Olympic Air, μέσω της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης της εταιρείας από την Ελληνική κυβέρνηση, στοχεύοντας στην αποκατάσταση της πρότερης αίγλης ενός εκ των σημαντικότερων ελληνικών σημάτων. Παρά τις προκλήσεις του δυσμενούς οικονομικού περιβάλλοντος και του σχετικά σύντομου χρονικού διαστήματος του εγχειρήματος, είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι για την επιτυχή δημιουργία μιας εταιρείας που βασίζεται στο εξαιρετικό επίπεδο υπηρεσιών, ποιότητας, αξιοπιστίας και στη χρήση ενός σύγχρονου στόλου αεροσκαφών. Πιστεύουμε ότι συμβάλλαμε καθοριστικά στην αναβάθμιση του επιπέδου υπηρεσιών της ελληνικής αγοράς αερομεταφορών.
Ωστόσο, η συνεχιζόμενη επιδείνωση του εγχώριου οικονομικού περιβάλλοντος, συνετέλεσε στην αναπόφευκτη μείωση της επιβατικής μεταφορικής κίνησης κυρίως λόγω του περιορισμού του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών. Η εξέλιξη αυτή σε συνδυασμό με το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, καθώς και η σημαντική άνοδος της τιμής του πετρελαίου κατέστησε αναγκαία την σκοπούμενη συναλλαγή για την επιβίωση του Ελληνικού αεροπορικού κλάδου.
Πιστεύουμε ότι χωρίς την εν λόγω συμφωνία, οι συνεχιζόμενες λειτουργικές ζημίες και η αναπόφευκτη συρρίκνωση δραστηριοτήτων των ελληνικών αεροπορικών εταιρειών θα ενίσχυε την εξάρτηση της χώρας από τις διεθνείς αεροπορικές εταιρείες θέτοντας σε κίνδυνο την αεροπορική σύνδεση της χώρας μας καθώς και τις προοπτικές του τουριστικού κλάδου. Μέσω της συμφωνίας αυτής εξασφαλίζουμε την μελλοντική χρήση του εμπορικού σήματος της Ολυμπιακής, ένα αναπόσπαστο τμήμα της ελληνικής παράδοσης, ενώ ταυτόχρονα ενισχύουμε σημαντικά τις δυνατότητες συνεχούς και απρόσκοπτης αεροπορικής σύνδεσης της Ελλάδας, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό.
H εν λόγω συμφωνία εντάσσεται στο πλαίσιο της στρατηγικής τη MIG να επικεντρωθεί στις κύριες δραστηριότητες της με θετικές προοπτικές, στοχεύοντας στη δημιουργία προστιθέμενης αξίας για τους μετόχους του Ομίλου κατά την προσδοκώμενη σταδιακή ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας από τη βαθύτερη ύφεση των τελευταίων ετών.»
Μόνο που ούτε αυτές δεν έφτασαν. Οι βαρύτατοι φόροι του «Ελ. Βενιζέλος» και το υψηλό κόστος καυσίμων δεν επέτρεψαν την κερδοφορία σε καμία από τις δύο εταιρίες. Ακόμη και φέτος, που τα δρομολόγια δεν θα μπορούσαν να είναι καλύτερα «μοιρασμένα», η Aegean έγραψε ζημιές σχεδόν 40 εκατ. ευρώ στο εξάμηνο, ενώ η Olympic, αν και περιορίστηκε μόνο στο εσωτερικό και τα Βαλκάνια έφτασε τα 10 εκατ.
Η αλήθεια λοιπόν είναι ότι με τον τρόπο αυτό καμία εταιρία δεν θα μπορούσε να επιβιώσει μετά το 2013. Και κάπως έτσι φτάσαμε στις διαπραγματεύσεις.
Βασική φιλοσοφία του σχεδίου εξαγοράς πλέον, είναι η απορρόφηση του πτητικού έργου της Olympic από τον όμιλο της Aegean, με διατήρηση των δύο brands σε ξεχωριστό πτητικό έργο. Με δυο λόγια τα αεροσκάφη της Olympic και κυρίως τα ελικοφόρα, θα πετούν στο εσωτερικό και στις άγονες γραμμές, ενώ η Aegean θα εξυπηρετεί τα δρομολόγια εξωτερικού και ορισμένους δημοφιλείς τουριστικά προορισμούς του εσωτερικού.
Αυτοί οι τουριστικά δημοφιλείς προορισμοί ήταν σε μεγάλο βαθμό και η πηγή της αιμορραγίας των δύο εταιριών, λόγω του ανταγωνισμού. Οι δύο εταιρίες πετούσαν η κάθε μία από πέντε φορές την ημέρα προς Θεσσαλονίκη, Χανιά, Ηράκλειο, Κέρκυρα και Ρόδο. Από του χρόνου θα πετά μόνο η μία, ή με μοιρασμένα δρομολόγια, ώστε αντί για δέκα πτήσεις σε κάθε προορισμό να υπάρχουν τέσσερις ή πέντε. Αποτέλεσμα ότι το αεροσκάφος θα είναι γεμάτο. Μόνο με αυτή την εξοικονόμηση το νέο σχήμα θα μπορεί να μαζέψει αρκετές εκατοντάδες χιλιάρικα ζημιών σε ευρώ το χρόνο.
Το κύριο ερώτημα, τώρα αφορά την έγκριση της εξαγοράς από τις επιτροπές ανταγωνισμού σε Ελλάδα και Ευρώπη. Οι δύο επιχειρηματικοί όμιλοι έχοντας εισπράξει το κάζο της απόρριψης την προηγούμενη φορά, φέρονται καλύτερα προετοιμασμένοι. Και ασφαλώς, μετατρέποντας το εγχείρημα από συγχώνευση σε εξαγορά, δημιουργούν νέα δεδομένα.
Δεδομένα που επηρεάζονται και από τις ειδικές συνθήκες της ελληνικής αγοράς. Άλλωστε εδώ και μήνες η εμφάνιση των εταιριών χαμηλού κόστους στην Ελλάδα έχει μειώσει το πτητικό έργο των δύο ελληνικών ομίλων στο εξωτερικό, ενώ και η πρόσφατη εμφάνιση της Cyprus Airways στα ελληνικά δρομολόγια εσωτερικού, έστω κι αν ερευνάται από τις αρμόδιες αρχές, δημιουργεί θετικά τετελεσμένα για την έγκριση της συμφωνίας. Επομένως, κατά το σκεπτικό των δύο ομίλων δεν υπάρχει πια μονοπωλιακή συνθήκη. Τώρα, το τι θα γίνει εάν αποχωρήσουν η Cyprus και οι low cost carriers από την Ελλάδα, είναι ένα άλλο θέμα…
Για την ιστορία: Σύμφωνα με τις χρηματιστηριακές ανακοινώσεις των δύο ομίλων, με την ολοκλήρωση (εφόσον εγκριθεί, δηλαδή) της συναλλαγής, η Οlympic Air θα καταστεί θυγατρική της Aegean. Οι δυο αεροπορικές εταιρείες θα διατηρήσουν η το όνομα και τα σήματα τους, αλλά και διακριτό πτητικό έργο, στόλο και προσωπικό. Οι διοικητικές υπηρεσίες, όμως θα ενοποιηθούν ώστε να προκύψουν οι απαραίτητες οικονομίες κλίμακας και η βελτιστοποίηση στην αξιοποίηση στόλου και δικτύου με γνώμονα την ακόμη καλύτερη κάλυψη των αναγκών των επιβατών τόσο εντός της Ελλάδας όσο και στο εξωτερικό.
Το τίμημα του 100% της Olympic Air έχει οριστεί σε 72 εκ ευρώ με τμηματική καταβολή μετρητών από την Aegean προς την ΜIG. Η συναλλαγή δεν διαφοροποιεί την σημερινή μετοχική βάση της Αεροπ0ρίας Αιγαίου.
Ο Πρόεδρος της Aegean Θεόδωρος Βασιλάκης δήλωσε:
«Η Aegean και η Οlympic Air έχουν επενδύσει τα τελευταία χρόνια $2 δις σε καινούργιο στόλο, οργάνωση και καινοτόμες υπηρεσίες, διασφαλίζοντας στην Ελλάδα και τους επισκέπτες της ένα εξαιρετικό επίπεδο υπηρεσιών που αναγνωρίζεται κάθε χρόνο με σημαντικά διεθνή βραβεία. Παράλληλα συνεισφέρουν στο κράτος 270 εκ ευρώ ετησίως σε φόρους, τέλη και εισφορές.
Η έλλειψη όμως μεγέθους ικανού για να ανταγωνισθούμε σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο και η έντονη κρίση οδηγούν σε ζημιές και συρρίκνωση. Είναι ορατός πλέον ο κίνδυνος πλήρους εξάρτησης της στρατηγικής μας βιομηχανίας του τουρισμού από ξένους αερομεταφορείς με σημαντικές μακροπρόθεσμες απώλειες στα έσοδα του κράτους και την απασχόληση.
Η Aegean διαθέτει, ακόμη, τα οικονομικά και οργανωτικά αποθέματα για να συνθέσει τις ελληνικές δυνάμεις προς όφελος του τουρισμού μας, των εσόδων του κράτους, των εργαζομένων και των μετόχων μας. Οι σημαντικές οικονομικές συνέργειες θα μας επιτρέψουν να προσφέρουμε βελτιωμένη κάλυψη δικτύου αλλά και ακόμη πιο ανταγωνιστικές τιμές στους καταναλωτές. Ελπίζουμε ότι όλοι οι Έλληνες θα ενισχύσουν αυτή τη δύσκολη, φιλόδοξη και απόλυτα απαραίτητη προσπάθεια».
Σχολιάζοντας την συμφωνία ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΜΙG Ευθύμιος Μπουλούτας, δήλωσε τα παρακάτω:
«Το 2009, η MIG, αποφάσισε την εξαγορά της Olympic Air, μέσω της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης της εταιρείας από την Ελληνική κυβέρνηση, στοχεύοντας στην αποκατάσταση της πρότερης αίγλης ενός εκ των σημαντικότερων ελληνικών σημάτων. Παρά τις προκλήσεις του δυσμενούς οικονομικού περιβάλλοντος και του σχετικά σύντομου χρονικού διαστήματος του εγχειρήματος, είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι για την επιτυχή δημιουργία μιας εταιρείας που βασίζεται στο εξαιρετικό επίπεδο υπηρεσιών, ποιότητας, αξιοπιστίας και στη χρήση ενός σύγχρονου στόλου αεροσκαφών. Πιστεύουμε ότι συμβάλλαμε καθοριστικά στην αναβάθμιση του επιπέδου υπηρεσιών της ελληνικής αγοράς αερομεταφορών.
Ωστόσο, η συνεχιζόμενη επιδείνωση του εγχώριου οικονομικού περιβάλλοντος, συνετέλεσε στην αναπόφευκτη μείωση της επιβατικής μεταφορικής κίνησης κυρίως λόγω του περιορισμού του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών. Η εξέλιξη αυτή σε συνδυασμό με το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, καθώς και η σημαντική άνοδος της τιμής του πετρελαίου κατέστησε αναγκαία την σκοπούμενη συναλλαγή για την επιβίωση του Ελληνικού αεροπορικού κλάδου.
Πιστεύουμε ότι χωρίς την εν λόγω συμφωνία, οι συνεχιζόμενες λειτουργικές ζημίες και η αναπόφευκτη συρρίκνωση δραστηριοτήτων των ελληνικών αεροπορικών εταιρειών θα ενίσχυε την εξάρτηση της χώρας από τις διεθνείς αεροπορικές εταιρείες θέτοντας σε κίνδυνο την αεροπορική σύνδεση της χώρας μας καθώς και τις προοπτικές του τουριστικού κλάδου. Μέσω της συμφωνίας αυτής εξασφαλίζουμε την μελλοντική χρήση του εμπορικού σήματος της Ολυμπιακής, ένα αναπόσπαστο τμήμα της ελληνικής παράδοσης, ενώ ταυτόχρονα ενισχύουμε σημαντικά τις δυνατότητες συνεχούς και απρόσκοπτης αεροπορικής σύνδεσης της Ελλάδας, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό.
H εν λόγω συμφωνία εντάσσεται στο πλαίσιο της στρατηγικής τη MIG να επικεντρωθεί στις κύριες δραστηριότητες της με θετικές προοπτικές, στοχεύοντας στη δημιουργία προστιθέμενης αξίας για τους μετόχους του Ομίλου κατά την προσδοκώμενη σταδιακή ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας από τη βαθύτερη ύφεση των τελευταίων ετών.»
ΔΕΔΟΜΕΝΑ
Στόλος – Οκτώβριος 2012
AEGEAN OLYMPIC
A321 4
A320 22 5
A319 3 2
Σύνολο Airbus 29 7
Bombardier Q400 0 10
Bombardier Dash 8-100 0 4
Σύνολο 29 21
Δρομολόγια (Δίκτυο Προγραμματισμένων Δρομολογίων – Θερινή Περίοδος 2012)
AEGEAN OLYMPIC AIR
Εσωτερικού 19 38
Εξωτερικού 51 7
Πηγή: ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΑΣτόλος – Οκτώβριος 2012
AEGEAN OLYMPIC
A321 4
A320 22 5
A319 3 2
Σύνολο Airbus 29 7
Bombardier Q400 0 10
Bombardier Dash 8-100 0 4
Σύνολο 29 21
Δρομολόγια (Δίκτυο Προγραμματισμένων Δρομολογίων – Θερινή Περίοδος 2012)
AEGEAN OLYMPIC AIR
Εσωτερικού 19 38
Εξωτερικού 51 7
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου