Τα αγκάθια του σχεδίου παραχώρησης και τα αιτήματα των εργαζομένων
Στις αρχές του 2013 θα αρχίσουν οι διαδικασίες παραχώρησης της λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης της Εγνατίας Οδού και των καθέτων αξόνων, που αναμένεται να διαρκέσουν όλη τη χρονιά καθώς θα πρέπει να επιλυθούν τα νομικά ζητήματα που συνδέονται με τα δάνεια των περίπου 600 εκατ. ευρώ της Ε.Ο.Α.Ε. και, κατ’ επέκταση επηρεάζουν το τίμημα που θα προσφερθεί όπως και το ύψος των διοδίων από τον παραχωρησιούχο.
Σε καλό κλίμα πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Δευτέρας, η προγραμματισμένη συνάντηση εκπροσώπων των εργαζομένων της Εγνατίας Οδού Α.Ε. και, του προέδρου και του δ/νοντος συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ κ.κ. Αθανασόπουλου και Εμίρη. Στη συνάντηση, που είχε οριστεί μετά από αίτημα του Συλλόγου Εργαζομένων της Ε.Ο.Α.Ε., μετείχαν ο πρόεδρος της Εταιρείας κ. Ι. Τσακλίδης και ο αντιπρόεδρος κ. Ζ. Χατζηχαλκιάς.
Κατά τη συνάντηση οι εργαζόμενοι ζήτησαν από τη διοίκηση του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων, η βαριά συντήρηση του οδικού άξονα να παραμείνει στα χέρια της Ε.Ο.Α.Ε., με το κόστος της να καλύπτεται από τον παραχωρησιούχο, που θα αποδίδει στην Εγνατία, για το σκοπό αυτό, ένα τμήμα των εσόδων από τα διόδια.
Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, άκουσε με προσοχή το αίτημα, θέλησε να μάθει εάν υπάρχει ανάλογο προηγούμενο σε άλλη χώρα και ζήτησε από το Σύλλογο Εργαζομένων σχετική, τεκμηριωμένη, γραπτή εισήγηση.
Σε ό,τι αφορά τα δάνεια της Ε.Ο.Α.Ε., το Ταμείο διερευνά το εάν η Εγνατία θα παραχωρηθεί απαλλαγμένη από βάρη ή εάν τα δάνεια πάνε μαζί με την παραχώρηση, στον ιδιώτη. Στην περίπτωση που μείνουν στο δημόσιο, θα πρόκειται για «ξεπούλημα», όπως υποστηρίζεται από πολλές πλευρές και, από τους εργαζομένους. Εάν περάσουν στο παραχωρησιούχο, επιλογή που εξετάζει το ΤΑΙΠΕΔ, υπάρχει το αγκάθι του δανείου των 250 εκατ. ευρώ από την Πειραιώς, που εξυπηρετείται από τα έσοδα των διοδίων.
Κι όπως είπε στη Voria.gr ο πρόεδρος της ΕΟΑΕ κ. Ι. Τσακλίδης, για να έχει όφελος ο παραχωρησιούχος, θα πρέπει να αυξήσει σημαντικά τα διόδια αφού σήμερα, τα έξοδα της μη βαριάς συντήρησης και λειτουργίας απορροφούν τα περίπου 35 εκατ. ευρώ από τα έσοδα. Αλλά μία σημαντική αύξηση των διοδίων, θα αποτρέπει τους χρήστες, θα είναι σε βάρος των εσόδων, οπότε δεν είναι βέβαιο ότι εύκολα θα προσελκυστούν επενδυτές σε μία περίοδο που η κίνηση, στον αυτοκινητόδρομο, καταγράφει ήδη μείωση άνω του 10%.
Σε ό,τι αφορά την Εταιρεία καθαυτή και το μέλλον της μετά την παραχώρηση του άξονα, το ΤΑΙΠΕΔ δεν θα εμπλακεί περαιτέρω. Το δικαίωμα εκπροσώπησης του ελληνικού δημοσίου στην α.ε., θα επιστραφεί από το Ταμείο στο αρμόδιο Υπουργείο και δεν τίθεται ζήτημα διάσπασης ή ότι άλλο.
Το ζήτημα είναι, πόσο ακόμη θα απογυμνωθεί από έργα η Εγνατία Οδός Α.Ε., αφού επιμένουν ότι θα πρέπει να μεταβιβαστεί κεντρικά, η διαχείριση των συμβάσεων παραχώρησης του Ε65 και του αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου ( Ράχες Μαλιακού – Κλειδί Ημαθίας), κάτω από την ευθύνη του ειδικού διαπραγματευτή που έχει ορίσει ο πρωθυπουργός, του κ. Ευθυμίου Βιδάλη. Σε αυτή την προοπτική αντιδρά η Εγνατία Οδός Α.Ε., διοίκηση και εργαζόμενοι, όμως από την άλλη υπάρχει η άποψη ότι για λόγους ευχερέστερης διαπραγμάτευσης, τα μεγάλα οδικά έργα με συμβάσεις παραχώρησης, θα πρέπει να έχουν ενιαία διαχείριση.
Πηγή: YPODOMESΣε ό,τι αφορά τα δάνεια της Ε.Ο.Α.Ε., το Ταμείο διερευνά το εάν η Εγνατία θα παραχωρηθεί απαλλαγμένη από βάρη ή εάν τα δάνεια πάνε μαζί με την παραχώρηση, στον ιδιώτη. Στην περίπτωση που μείνουν στο δημόσιο, θα πρόκειται για «ξεπούλημα», όπως υποστηρίζεται από πολλές πλευρές και, από τους εργαζομένους. Εάν περάσουν στο παραχωρησιούχο, επιλογή που εξετάζει το ΤΑΙΠΕΔ, υπάρχει το αγκάθι του δανείου των 250 εκατ. ευρώ από την Πειραιώς, που εξυπηρετείται από τα έσοδα των διοδίων.
Κι όπως είπε στη Voria.gr ο πρόεδρος της ΕΟΑΕ κ. Ι. Τσακλίδης, για να έχει όφελος ο παραχωρησιούχος, θα πρέπει να αυξήσει σημαντικά τα διόδια αφού σήμερα, τα έξοδα της μη βαριάς συντήρησης και λειτουργίας απορροφούν τα περίπου 35 εκατ. ευρώ από τα έσοδα. Αλλά μία σημαντική αύξηση των διοδίων, θα αποτρέπει τους χρήστες, θα είναι σε βάρος των εσόδων, οπότε δεν είναι βέβαιο ότι εύκολα θα προσελκυστούν επενδυτές σε μία περίοδο που η κίνηση, στον αυτοκινητόδρομο, καταγράφει ήδη μείωση άνω του 10%.
Σε ό,τι αφορά την Εταιρεία καθαυτή και το μέλλον της μετά την παραχώρηση του άξονα, το ΤΑΙΠΕΔ δεν θα εμπλακεί περαιτέρω. Το δικαίωμα εκπροσώπησης του ελληνικού δημοσίου στην α.ε., θα επιστραφεί από το Ταμείο στο αρμόδιο Υπουργείο και δεν τίθεται ζήτημα διάσπασης ή ότι άλλο.
Το ζήτημα είναι, πόσο ακόμη θα απογυμνωθεί από έργα η Εγνατία Οδός Α.Ε., αφού επιμένουν ότι θα πρέπει να μεταβιβαστεί κεντρικά, η διαχείριση των συμβάσεων παραχώρησης του Ε65 και του αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου ( Ράχες Μαλιακού – Κλειδί Ημαθίας), κάτω από την ευθύνη του ειδικού διαπραγματευτή που έχει ορίσει ο πρωθυπουργός, του κ. Ευθυμίου Βιδάλη. Σε αυτή την προοπτική αντιδρά η Εγνατία Οδός Α.Ε., διοίκηση και εργαζόμενοι, όμως από την άλλη υπάρχει η άποψη ότι για λόγους ευχερέστερης διαπραγμάτευσης, τα μεγάλα οδικά έργα με συμβάσεις παραχώρησης, θα πρέπει να έχουν ενιαία διαχείριση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου