Υιοθετήθηκε από την Επιτροπή Γεωργίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου η Έκθεση σχετικά με την "ΚΓΠ με χρονικό ορίζοντα το 2020: η αντιμετώπιση των μελλοντικών προκλήσεων όσον αφορά τη διατροφή, τους φυσικούς πόρους και το έδαφος". Οι συνολικά 60 τροπολογίες που είχε υποβάλει επί του σχεδίου Έκθεσης ο Ευρωβουλευτής της ΝΔ Καθηγητής Γιώργος Παπαστάμκος ενσωματώθηκαν (στην συντριπτική τους πλειοψηφία) στο τελικό κείμενο της Έκθεσης είτε αυτούσιες είτε στο πλαίσιο των συμβιβαστικών τροπολογιών που συμφωνήθηκαν από όλες τις πολιτικές ομάδες.
Επισημαίνονται τα κυριότερα σημεία της Έκθεσης, καθώς και οι ενσωματωθείσες τροπολογίες του κ. Παπαστάμκου:
Σύμφωνα με την Έκθεση, η διασφάλιση της επισιτιστικής ασφάλειας παραμένει κεντρικός στόχος της ΚΑΠ, ενώ παράλληλα αναδεικνύεται η ευρύτερη συμβολή της ευρωπαϊκής αυτής πολιτικής στην επίτευξη των στόχων της στρατηγικής ΕΕ-2020.
Υποστηρίζεται η διατήρηση της ισχύουσας αρχιτεκτονικής της ΚΑΠ επί τη βάσει δύο συμπληρωματικών πυλώνων, στο πλαίσιο της οποίας ο δεύτερος πυλώνας θα παρέχει την απαιτούμενη ευελιξία για την ένταξη εθνικών/περιφερειακών και τοπικών ιδιαιτεροτήτων.
Υπερψηφίσθηκε η διατήρηση των ευρωπαϊκών πόρων της ΚΑΠ τουλάχιστον στο ισχύον επίπεδο.
Βάσει υιοθετηθείσας τροπολογίας του κ. Παπαστάμκου και συναδέλφων του από το ΕΛΚ, σημειώνεται ρητώς ότι ενόψει της επερχόμενης μεταρρύθμισης, απορρίπτεται οποιαδήποτε προσπάθεια για επανεθνικοποίηση της ΚΑΠ μέσω της συγχρηματοδότησης των άμεσων πληρωμών ή για τη μεταφορά πόρων στον δεύτερο πυλώνα.
Υπογραμμίζεται η ανάγκη διατήρησης ενός ισχυρού πρώτου πυλώνα και των άμεσων ενισχύσεων προς τους γεωργούς, για τη σταθεροποίηση του εισοδήματός τους και τη συνέχιση της παροχής δημοσίων αγαθών προς το κοινωνικό σύνολο.
Σημειώνεται η ανάγκη δίκαιης κατανομής των πόρων της ΚΑΠ τόσο μεταξύ των κρατών μελών, όσο και μεταξύ των γεωργών εντός του ιδίου κράτους μέλους, επί τη βάσει αντικειμενικών κριτηρίων. Προς τούτο, το ιστορικό μοντέλο θα πρέπει σταδιακά να αντικατασταθεί, στο πλαίσιο της επόμενης δημοσιονομικής περιόδου, και να υπάρξει μετάβαση προς στρεμματικές ενισχύσεις σε επίπεδο κράτους μέλους/περιφέρειας. Απορρίπτεται, παράλληλα, η καθιέρωση ενιαίας. -σε επίπεδο ΕΕ- στρεμματικής ενίσχυσης (uniform flat rate payment)
Τονίζεται ο ρόλος των μικρών γεωργών στην Ευρωπαϊκή γεωργία και υποστηρίζεται η καθιέρωση ειδικού και απλοποιημένου συστήματος στήριξής τους. Θα πρέπει να παρέχεται η απαιτούμενη ευελιξία στα κράτη μέλη για τον ορισμό των 'μικρών γεωργών'.
Αναγνωρίζεται η ανεπάρκεια των ισχυόντων μέτρων υπέρ των νέων γεωργών στο πλαίσιο του β' πυλώνα και υπογραμμίζεται η ανάγκη στοχευμένης προσέγγισης για τη διασφάλιση της ανανέωσης των γενεών στον γεωργικό πληθυσμό. Σύμφωνα με την τροπολογία που είχε καταθέσει ο κ. Παπαστάμκος με Γάλλους συναδέλφους του, η εφαρμογή μέτρων για τη διευκόλυνση της εγκατάστασης και την κατάρτιση των νέων γεωργών πρέπει να καταστεί υποχρεωτική για τα κράτη μέλη, ενώ παράλληλα στοχευμένα μέτρα θα πρέπει να προβλεφθούν και στον πρώτο πυλώνα.
Προβλέπεται ρητώς η δυνατότητα διατήρησης ορισμένων συνδεδεμένων ενισχύσεων -εντός των ορίων του ΠΟΕ- σε συγκεκριμένες περιοχές και για ορισμένους ευαίσθητους τομείς και μετά το 2013.
Υποστηρίζεται σαφώς η θέσπιση οροφής -ή άλλων αντίστοιχων μηχανισμών- στις άμεσες ενισχύσεις, καθώς και η καταβολή ενισχύσεων μόνον στους ενεργούς γεωργούς. Σημειώνεται ότι με την υιοθετηθείσα τροπολογία του κ. Παπαστάμκου ως ενεργός νοείται ο γεωργός, ο οποίος παράγει και όχι απλώς τηρεί ορθές γεωργικές και περιβαλλοντικές πρακτικές, όπως προέβλεπε το αρχικό κείμενο του σχεδίου Έκθεσης
Ως προς την "πράσινη συνιστώσα" των άμεσων ενισχύσεων που προτείνει η Επιτροπή, ζητείται η υποβολή μελέτης επιπτώσεων ως προς την ενδεχόμενη εφαρμογή της. Σημειώνεται ότι η εισαγωγή ενός συστήματος παροχής κινήτρων θα πρέπει να περιλαμβάνει απλουστευμένα περιβαλλοντικά μέτρα -κατά την εφαρμογή και κατά τη διεξαγωγή ελέγχων-, καθώς και να συνοδευθεί από την καταβολή επαρκούς αντισταθμίσματος και την απλοποίηση των προϋποθέσεων της πολλαπλής συμμόρφωσης.
Ειδικότερα, οι προϋποθέσεις της πολλαπλής συμμόρφωσης θα πρέπει να περιορίζονται σε πρότυπα τα οποία συνδέονται με τη γεωργία, να υπόκεινται σε απλούς ελέγχους και αναλογικές κυρώσεις. Απαραίτητη είναι η μείωση του διοικητικού άχθους προς όφελος των γεωργών και των εθνικών διοικήσεων.
Ως προς τα μέτρα αγοράς. βάσει της υιοθετηθείσας τροπολογίας του κ. Παπαστάμκου, επισημαίνεται ότι δεδομένης της αυξημένης αστάθειας της αγοράς, τα υφιστάμενα μέτρα πρέπει να επανεξετασθούν προς την κατεύθυνση μιας αυξημένης αποτελεσματικότητας και ευελιξίας, πλέον ταχείας κινητοποίησης, επέκτασής τους και σε άλλους γεωργικούς τομείς, και προσαρμογής προς τις τρέχουσες τιμές της αγοράς. Απαραίτητη κρίνεται και η πρόβλεψη ενός ειδικού αποθεματικού στον κοινοτικό προϋπολογισμό προς άμεση ενεργοποίηση σε περιπτώσεις σοβαρών κρίσεων στις γεωργικές αγορές.
Όσον αφορά ειδικότερα στα μεσογειακά προϊόντα, με τροπολογία του κ. Παπαστάμκου και συναδέλφων του ΕΛΚ από τον Ευρωπαϊκό Νότο, ζητείται η ενίσχυση των συστημάτων διαχείρισης στους τομείς των οπωροκηπευτικών, του οίνου και του ελαιόλαδου. Συγκεκριμένα, απαιτείται ένα αποτελεσματικότερο ταμείο διαχείρισης στον τομέα των οπωροκηπευτικών, καλύτερη διαχείριση κρίσεων στον τομέα του οίνου καθώς και ένα επικαιροποιημένο σύστημα αποθεματοποίησης για το ελαιόλαδο.
Επίσης, με τροπολογίες του κ. Παπαστάμκου και συναδέλφων του από το ΕΛΚ ζητούνται: συγκεκριμένα μέτρα με στόχο την προώθηση της σύστασης και την ενίσχυση των υφισταμένων οργανώσεων παραγωγών, νομοθετικές πρωτοβουλίες για την αποτελεσματική ρύθμιση των συμβατικών σχέσεων μεταξύ των διαφόρων κρίκων της αλυσίδας τροφίμων, ανάδειξη της πολιτικής για την ποιότητα των τροφίμων (ΠΟΠ/ΠΓΕ/ΕΠΙΠ) σε κεντρική προτεραιότητα της ΚΓΠ, και τέλος η διατήρηση του προγράμματος ενίσχυσης των απόρων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου